Forums
Clape.ro :: Forums :: Alte subiecte :: Tutoriale |
|
<< Previous thread | Next thread >> |
Secretele sonorizării audio |
Moderators: admin, Robert Craciun, pustiulica, angelitto
|
Author | Post | ||
Cuslea_FM |
|
||
Registered Member #10858
Joined: Sat Mar 03 2012, 05:59PMPosts: 909 |
Deoarece domeniul "AUDIO" e un domeniu foarte vast, mai mult sau mai puțin cunoscut de fiecare-n parte dintre noi, vă propun să dezbatem împreună acest subiect, învățând astfel unul de la celălalt tainele domeniului AUDIO și secretele unei sonorizări corecte și de calitate. Lansez deci un SOS de ajutor tuturor celor care vor să pună umărul la informarea corectă și de ce nu chiar la educarea celor care, asemeni mie, ingenui și nepricepuți facem primii pași timizi în încercarea noastră de exprorare și cunoaștere, rătăcind confuzi prin tenebrele complexității acestui "UNIVERS" încă necunoscut nouă, "UNIVERSUL AUDIO" ...e binevenit orice ajutor referitor la tot ceea ce ține de domeniu AUDIO și științele congruente acestuia, fie că acest ajutor constă în diferite tratate sau lucrări de specialitate, clipuri video sau opinii și constatări personale ! Mulțumiri anticipate tuturor participanților la această "campanie de informare" !!! [ Edited Mon Dec 03 2012, 10:10PM ] |
||
Back to top |
|
||
Cuslea_FM |
|
||
Registered Member #10858
Joined: Sat Mar 03 2012, 05:59PMPosts: 909 |
Despre difuzoare si incinte acustice: LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! Câteva lucrări de specialitate în conținutul cărora găsiți informații foarte utile, explicate detaliat. Despre sunet, putere, intensitate sonoră, frecvenţe și egalizare audio: Ținând cont de aceste articole LINK: Click aici ! & LINK: Click aici ! & LINK: Click aici ! în care cei de la soundblog au explicat detaliat cam cum stă treaba puterea și cu gama de frecvențe audio și importanța pe care o are fiecare în parte dintre cele 6 zone în care e impărțit spectrul de frecvențe audio ptr. un sunet de calitate, clar si amplu (complet) …și luând în considerare faptul că gama de frecvenţe ale sunetelor unui sintetizator este mult mai mare decât la o chitară de exemplu, sau la alte instrumente, dupa cum bine se poate observa în aceste link-uri LINK: Click aici ! & LINK: Click aici ! ...se recomandă, ptr. a beneficia de un sunet de calitate, clar si amplu (complet), achiziționarea / confecționarea unui sistem de sonorizare care să redea atât sunetele din spectrul de frecvențe audio cuprinse în intervalul 20Hz-20kHz perceptibil de urechea umană (250/300Hz - 2,5/3kHz este intervalul la care urechile umane sunt cele mai sensibile la detalii), cât și sunetele cu frecvențe perceptibile oarecum extrasenzorial, adică sunetele cu frecvențe de peste 20kH (care conțin așa numitele armonice superioare, ce-i conferă sunetului strălucire, claritate și-l fac mai aerisit) și respectiv sunetele cu frecvențe sub 20Hz (care conțin așa numitele fundamentale inferioare, care se simt ca niște vibrații ce-i conferă sunetului acea impresie de putere, de plinatate, de caldură). Pe lângă răspunsul în frecvență cât mai amplu, se recomandă ca la alegerea sistemului de sonorizare să se ia în considerare și faptul că o foarte mare importanță în determinarea preciziei răspunsului în frecvență al unei boxe o are și valorea indicatorului de toleranță a amplitudinii. Intervalul standard al toleranței amplitudinii e stabilit in jurul valorii de +/- 3dB, această valoare arătând faptul că amplitudinea răspunsului în frecvență nu se abate mai mult de 3 decibeli de la nivelul liniar. Astfel că, o boxă al cărei sunet are un raspuns în frecvență cuprins în intervalul 20Hz-20kHz și o toleranță a amplitudinii cuprinsă în intervalul +/- 3dB va avea un răspuns amplu și liniar în frecvență și va putea reda o varietate completă de sunete cu o mare precizie, rezultând astfel un sunet amplu (20Hz-20kHz) dar și clar (+/- 3dB) ...pe când o boxa al cărei sunet are un răspuns în frecvență de 20Hz-20kHz dar o toleranță a amplitudinii mai mare de +/- 3dB va avea un raspuns amplu dar mai fluctuant în frecvență și va reda o varietate completă de sunete dar nu cu o foarte mare precizie, rezultand astfel un sunet amplu dar nu foarte clar. ...Așadar, ideal ar fi un sistem de sonorizar care să aibă "frequency response: full range 20Hz-20kHz la +/- 3dB" Despre principiile care stau la baza utilizării crossover-elor: LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! Așadar, ideal ar fi un sistem de sonorizare cu boxe de tip "line source" pe 4 căi, fiecare dif în parte ocupându-se astfel doar de frecvențele specifice unuia dintre cele 4 segmente corespunzătoare în care a fost împărțit spectrul de frecvențe de către crossover-e (sau și mai bine ar fi dacă fiecare dif în parte ar avea amplificarea sa proprie, separat de celelalte dif-uri) Referitor la acest aspect, ar fi foarte multe de discutat despre avantajele și dezavantajele unei boxe de tip "line source" pe două căi comparativ cu o boxă de tip "line source" pe trei căi ...despre avantajele și dezavantajele unei boxe de tip "line source" pe două sau trei căi comparativ cu o boxă de tip "point source" cu un singur dif coaxial sau triaxial ...și respectiv despre avantajele și dezavantajele unei boxe de tip "line source" pe două sau trei căi comparativ cu o boxă de tip "point source" cu un singur dif coaxial sau triaxial și comparativ cu boxă "point source" de tip "flat panel" Este cunoscut faptul că de ex. o boxă tradițională în două căi de tip "line source", are difuzoarele așezate unul deasupra celuilalt și că în acest caz semnalele acustice emise de cele două difuzoare interferează între ele și afectează astfel liniaritatea răspunsului în frecvență denaturând și distorsionând fix în plaja de frecvențe cea mai importantă, și anume în zona frecvențelor medii-înalte LINK: Click aici ! ...astfel că, ptr. o dispersie cât mai uniformă și mai coerentă a undelor sonore și implicit ptr. un răspuns în frecvență cât mai liniar și un sunet cât mai puțin denaturat și distorsionat, ideală ar fi o boxă de tip "point source" cu un singur dif "full range". Problema e că deocamdată încă nu s-a inventat nici un dif "full range" chiar atât de "zbengos" încât să exceleze prin redarea cu o presiune acustică satisfăcător de mare a undelor sonore care să acopere spectrul de frecvențe 20Hz-20kHz perceptibil de urechea umană, și cu atât mai puțin sunetele cu frecvențe perceptibile oarecum extrasenzorial, adică sunetele cu frecvențe de peste 20kH (care conțin așa numitele armonice superioare, ce-i conferă sunetului strălucire, claritate și-l fac mai aerisit) și respectiv sunetele cu frecvențe sub 20Hz (care conțin așa numitele fundamentale inferioare, care se simt ca niște vibrații ce-i conferă sunetului acea impresie de putere, de plinatate, de caldură). Plus că și în cazul alegerii variantei cu un singur difuzor "point source" "full range" există mai multe tipuri de dif-uri, fiecare în parte dintre acestea având atât avantaje cât și unele dezavantaje. De exemplu, după cum bine se poate observa în această imagine: ...un dif de tip "flat panel" (Planar Magnetic, Electrostatic Flat Panel, Diaphragm Flat Panel, Plasma Arc, Piezoelectric Flat Panel, etc.) va dispersa mai uniform și mai coerent undele sonore, având astfel un răspuns în frecvență mai liniar și mai puțin denaturat și distorsionat decât un difuzor electro-magnetic coaxial sau triaxial obișnuit, cu membrana conică, a cărui dispersie a undelor sonore e mai neuniformă și mai necoerentă comparativ cu un dif plat ...dar asta doar la un volum sonor mic, la volum mare rezultatele unui dif plat fiind dezastruoase în ceea ce privește liniaritatea. Așadar, la acest "capitol" totul este oarecum relativ, fiind condiționat de compromisurile pe care fiecare le crede de cuviință în funcție de obiectivul propus Despre sunetul specific al fiecărui difuzor în parte Fiecare difuzor in parte are “ADN-ul” sau propriu in ceea ce priveste sunetul, dupa cum bine se poate vedea si in clipurile LINK: Click aici ! & LINK: Click aici ! & LINK: Click aici ! ...și deci, aici nu ar fi prea multe de spus deoarece gusturile nu se discută, totul fiind de fapt relativ și oarecum subiectiv, fiind condiționat de necesitățile, pretențiile și de standardele de calitate la care se raportează fiecare în parte, în funcție de cât îi permite buzunarul. Despre amplificatoare LINK: Click aici ! LINK: Click aici ! La alegerea oricărui amplificator audio, boxă activă sau mixer cu putere, un aspect deosebit de important care trebuie luat în calcul e factorul de distorsiuni armonice, notat ca THD, știut fiind faptul că de altfel toate sculele audio profesionale ieftine au un THD destul de mare, peste 1% (de regulă 5-10%). și că deja de la 2-3% distorsiunile devin perceptibile din punct de vedere muzical ...la partea cu puterea, din nou nu ar fi prea multe de spus deoarece gusturile nu se discută, totul fiind de fapt relativ și oarecum subiectiv, fiind condiționat de necesitățile, pretențiile și de standardele de calitate la care se raportează fiecare în parte, în funcție de cât îi permite buzunarul. Criterii de care trebuie ținut cont la achiziționarea / confecționarea boxelor corespunzătoare fiecărei aplicații audio în funcție de dinensiunile și caracteristicile spațiului (locației) ce urmează a fi sonorizat: LINK: Click aici ! ...la care mai adăug și unele constatări personale în ceea ce privește o sonorizare corectă, la care am ajuns în urma unei sinteze atente a mai multor informații corelate din mai multe surse: 1. În ceea ce privește calitatea sunetului sistemului de sonorizare nu ar fi prea multe de spus tocmai ptr. că acest aspect e totuși unul relativ și oarecum subiectiv, fiind condiționat de necesitățile, pretențiile și de standardele de calitate la care se raportează fiecare în parte, în funcție de cât îi permite buzunarul 2. Poziționarea boxelor poate fi făcută în funcție de obiectivul urmărit de fiecare-n parte, ținându-se cont de cele trei tipuri de distribuție convențională a sunetului: a) sunet distribuit ( incinte cu delay line reglabil amplasate judicios pentru o audiție cât mai uniformă ) pentru muzica de ambianță în baruri , magazine , bibloteci , parcuri, etc. b) sunet concentrat ( grupuri de incinte care focusează sunetul în anumite zone de interes, ca de ex: în fața scenei, în centrul zonei de dans, etc. ) c) un hibrid dintre cele două, acolo unde sunt necesare și muzica live dar și muzica ambientală, ca de ex în restaurante Ptr. o sonorizare calitativă însă, e recomandă folosirea mai multor boxe de putere mai mică, alese în funcție de dinensiunile și caracteristicile spațiului (locației) ce urmează a fi sonorizat ...amplasarea boxelor trebuie calculată în așa fel încât distribuția sunetului să fie uniformă iar recepția acestuia să se întrepătrundă din mai multe direcții. Folosirea mai multor dif-uri/boxe ptr. obținerea presiunii acustice totale de care aveți nevoie, are următoarele avantaje: * mai multe difuzoare = mai puține distorsiuni la volume mai mari de ascultare * cu fiecare dublare a nr-ului de dif-uri/boxe folosite se obține o creștere a nivelului presiunii acustice (SPL) cu 3dB, după cum se poate vedea aici: 3. Nu se recomandă sub nici o formă montarea doar a 1-2 boxe în două dintre colțurile alăturate ale încperilor, deoarece acest tip de amplasare va crea o senzație acută de disconfort, sunetul fiind astfel perceput ca deranjant de puternic lângă boxe și foarte încet la capătul opus; 4. Puterea necesară ptr. a face o sonorizare corectă trebuie calculată în funcție de dinensiunile și caracteristicile spațiului (locației) care urmează a fi sonorizat, respectând totuși pe cât posibil valorile presiunii acustice (dB-SPL/watt/metru) care se pretează cel mai bine ptr. fiecare aplicație audio în parte, știut fiind faptul că "legea inversului pătrat" spune că, atunci când distanța de la sursă la auditoriu este dublată, presiunea sunetului slăbește cu 6 dB ...adică, să fiu mai clar și mai pe înțelesul tuturor în ceea ce privește modul de calculul a presiunii acustice necesare în funcție de distanța de la sursa de sunet la auditoriu și în funcție de genul muzical abordat, iau ca ex. o boxă cu 120dB SPL / W / metru, care la 2metri (și deci dublarea distanței de la sursa de sunet la auditoriu) va avea o presiunea acustică mai slabă cu 6 dB, adică 114dB SPL la 2 metri ...și tot așa. Deci, fără a lua în calcul alte fenomene variabile precum reflexii, absorbții și unde staționare, rezultă că ptr. o sonorizare corectă de tip LIVE, ideal ar fi să avem cam 100 dB pe pozitia de audiție (adica la distanța unde se află auditoriul) această valoare a presiunii acustice fiind mai mult decât suficiență, știut fiind faptul că 95dB reprezintă presiunea acustică simțită de un dirijor aflat la 3 m de o orchestră simfonică formată din 70 de instrumentiști ! Grafic boxe cu SPL mare și valorile presiunii acustice (dB-SPL/watt/metru) necesare, în funcție de distanța de la sursa de sunet la auditoriu și în funcție de genul muzical abordat: Grafic boxe cu SPL mic și valorile presiunii acustice (dB-SPL/watt/metru) necesare, în funcție de distanța de la sursa de sunet la auditoriu și în funcție de genul muzical abordat: Găsiți și aici pe site la secțiunea download un tutorial foarte interesant despre sunetul live și mixajul audio realizat de dl. Titu Cosmin: LINK: Click aici ! [ Edited Thu Jul 11 2013, 05:46PM ] |
||
Back to top |
|
||
Powered by Clape.ro
Comentarii noi
[download] Set Korg M3 Ciocoi Posted by Pizmete on 26 Dec : 21:35
Ce parola are arhiva?
[download] Denis Zlei to Yamaha Posted by unaidiu on 26 Dec : 15:04
Multumesc cdinu !!!
[download] SET KORG PA300 DENIS Posted by unaidiu on 26 Dec : 15:03
Multumesc sharky !!!
[download] midi-song-file Posted by rosisinger on 25 Dec : 14:15
Crăciun fericit !
[download] Korg Pa5X Artist Edition Version 2.0 Posted by gabriel.38 on 24 Dec : 20:52
Buna seara. In primul rand,Craciun fericit tuturor! am descarcat link-ul dar nu poate fi accesat. Am incercat de pe doua portatile si de pe telefon. Nu il deschide. Sarbatori feric [more ...]
|
|
"Cu cât ai mai mult succes, cu atât devii mai mult un produs al ceva care generează bani."
FB