Forums

Clape.ro :: Forums :: Fisiere audio, Versuri, Partituri, Armonii :: Ora de muzica
 
<< Previous thread | Next thread >>
Noțiuni de teorie și practică muzicală
Go to page       >>  
Moderators: admin, Roberto E80, pustiulica, angelitto
Author Post
Cuslea_FM
Mon May 13 2013, 12:11AM

Registered Member #10858
Joined: Sat Mar 03 2012, 05:59PM
Posts: 909

Am văzut că în ultima vreme tot mai mulți dintre colegii începători de pe acest forum caută cu disperare informații despre teoria muzicală și aplicabilitatea acesteia în practică, și tocmai de aceea m-am gândit să deschid un thread și pe această temă, invitându-vă totodată să vă aduceți aportul și dvs, cei cu cunoștințe mai aprofundate de teorie muzicală aplicată, istoria aplicată a muzicii, arhitectură muzicală (forme), estetică și stilistică, armonie tonală/modală, contrapunct, etc. etc.

O să încep acest prim capitol plecând de la aceste link-uri LINK: Click aici ! & LINK: Click aici ! & LINK: Click aici ! unde găsiți cam tot ce aveți nevoie despre acorduri, game și explicarea cercului cvintelor (relativelor) ...iar de aici de pe site, puteți descărca un material în care cercul cvintelor (relativelor) este explicat muuult mai detaliat LINK: Click aici !

Deosebit de importantă (atât în ceea ce privește interpretarea solistică cât și armonia) este DEGETAȚIA corespunzătoare ptr. fiecare gamă/linie melodică în parte, deoarece plasarea corectă a degetelor pe tastatură conferă mâinilor muzicantului cursivitate și viteză la interpretare.

Numerotarea degetelor se face ptr. ambele mâini, de la interior spre exterior, după cum urmează:



Degetul Mare (Thumb) – notat cu 1
Degetul Arătător (Index) - notat cu 2
Degetul Mijlociu (Middle) - notat cu 3
Degetul Inelar (Ring) - notat cu 4
Degetul Mic (Pinky) - notat cu 5

Plasarea corespunzătoare a degetelor celor două mâini pe claviatură ptr. gama Do Maj. de exemplu, se face în felul următor:



Câteva reguli generale, în ceea ce privește folosirea corectă a degetelor pe claviatură, ptr. mâna dreaptă la solistică, sau ptr. mâna stângă la formulele de bas, în funcție de gamele cele mai uzuale:

1. Degetele alternează mereu după același model 123 12345 ptr. ascendența în gamă sau 54321 321 ptr. descendența în gamă, repetându-se astfel în fiecare octavă după modelul 123123412312345 ptr. urcarea în gamă prin parcurgerea a două octave consecutive, respectiv 543213214321321 ptr. coborârea în gamă prin parcurgerea a două octave consecutive.
2. În general, pe clapele alăturate se cântă cu degete alăturate;
3. Degetul 1 e de preferat să fie folosit (pe cât posibil) doar pe clapele albe, și niciodată pe clapele negre (diez/bemol) în următoarele cazuri:
a) La urcarea în gamă, unde schimbările de poziție a mâinii drepte pe claviatură se fac prin poziționarea degetului 1 (deget "de legătură"), pe sub celelalte degete, pe clapa/nota imediat următoare (în respectiva gamă/linie melodică) celei apăsate de degetele 2, 3 sau 4. Acest lucru fiind valabil la coborârea în gamă a mâinii stângi.
b) La coborârea în gamă, unde schimbările de poziție a mâinii drepte pe claviatură se fac prin rămânerea degetului 1 (deget "de legătură") mereu dedesubt, celelalte degete 2, 3 sau 4 trecând pe deasupra lui și poziționându-se pe clapa/nota imediat următoare (în respectiva gamă/linie melodică) celei apăsate de degetul 1. Acest lucru fiind valabil la urcarea în gamă a mâinii stângi.

Ex. ptr. mâna dreaptă:




Ex. ptr. mâna stângă:




4. Pe clapele negre (diez/bemol) e de preferat să fie folosit unul dintre degetele 2, 3 sau 4;
5. Al patrulea deget va apăsa întotdeauna o clapă neagră (diez/bemol), atunci când acesta există în gama respectivă.
6. Al cincilea deget ar trebui să fie folosit numai pentru a începe sau a încheia o gamă, și niciodată ca deget "de legătură" care ajută la schimbare poziției mâinii în aceeași gamă sau la trecea dintr-o gamă în alta. Cu alte cuvinte, degetul 1 "de legătură" ar trebui să treacă pe sub degetele 2, 3 sau 4, dar niciodată pe sub degetul 5 ...adică așa:




7. În gamele minore armonice, degetul "de legătură" trebuie să se potrivească convenabil sub mână (de preferință, între degetele 1 și 2 sau 2 și 3, excepție făcând doar degetația mâinii stângi ptr. gama Eb / D# minor).

Notă: În principiu, aceste reguli sunt general valabile ptr. degetație, acestea găsindu-și aplicabilitate ptr. marea majoritate a gamelor, excepție făcând doar câteva dintre game, așa cum bine puteți vedea în imaginile următoare:












Obs: Pe portativul cu Cheia Sol e degetația ptr. mâna dreaptă, iar pe cel cu Cheia Fa e degetația ptr. mâna stângă.

Tabel cu degetația gamelor, în cele mai uzuale dintre "Moduri" [Major, Natural Minor, Harmonic Minor, Melodic Minor (ascendent)]:



Obs: LH = Left Hand (mâna stângă) iar RH = Right Hand (mâna dreaptă)

Important: Se recomandă respectarea întocmai a acestor modele de degetație, îndeosebi la urcarea și la coborârea în gamele melodic minore.

Notă: Ca o completare a celor spuse deja, aș mai adăuga faptul că, viteza de reacție și de execuție scade treptat de la degetul 1 spre degetul 5, și tocmai de aceea, majoritatea lăutarilor/muzicanților folosesc cu cea mai mare preponderență degetele 1, 2 și 3, ocazional degetul 4, și foarte puțin sau chiar deloc degetul 5. Astfel că, cele mai simple triluri (ornamente) se fac de obicei cu degetele 2 și 3, sau mai rar cu 3 si 4 ...dar pe stilurile astea mai noi de cântat există și unele triluri la care se folosesc degetele 1, 2 și 3, respectiv 2, 3 și 4, sau chiar degetele 1, 2, 3 și 4.
Alternarea degetelor pe același sunet se va face folosind degetele 1 și 2, cu mențiunea că la acest tip de tril, intensitatea sunetelor trebuie să fie cât mai egală posibilă, ptr. obținerea unui tril corect.
In cazul sârbelor cu trioleti (așa cum se cânta acum), se folosesc mai mult degetele 1, 2 și 3, și foarte rar degetul 4.

Câteva reguli generale, în ceea ce privește poziționarea corectă a degetelor pe claviatură ptr. prinderea acordurilor:

Cu cu mâna dreaptă, marea majoritate a acordurilor se iau folosind degetele 1-2-4 , 1-3-5 , și respectiv 1-2-4-5 (dar există și excepții, în cazul acordurilor mai complexe) ...ptr. mâna stângă ordinea este exact inversă, respectv folosind degetele 4-2-1, 5-3-1 sau 5-4-2-1

Important: Aș vrea să fac mențiunea că aceste metode de degetație (ca de altfel, oricare altele) sunt doar niște modele și nu este absolut obligatoriu să fie respectate întocmai, fiind admise și excepții de la regulă în cazuri particulare, în funcție de care, fiecare are libertatea de a folosi pe claviatură cele 10 degete ale mâinilor așa cum îi cade mai bine la mână ptr. a avea cursivitate și viteză la interpretare (e recomandat însă a se respecta pe cât posibil aceste reguli de bază)

[ Edited Fri Jun 14 2013, 06:40PM ]


Back to top
pustiulica
Mon May 13 2013, 09:37AM


Registered Member #11427
Joined: Fri Sep 28 2012, 01:47PM
Posts: 1573
Multumesc Cuslea!
Ca intotdeauna bine documentat, bine structurat si de mare ajutor! ../../images/emotes/yahoo/yahoo_happy.gif

Back to top
virgilex
Mon May 13 2013, 09:40AM

Registered Member #12809
Joined: Wed May 08 2013, 09:53PM
Posts: 263
foarte buna ideea si metoda ptr ca nu pot sa descarc, cica nu prea am activitat asa ca am luat de la tine Cuslea copy - paste. ms

Back to top
marand
Tue May 14 2013, 10:17AM

Registered Member #10506
Joined: Sat Oct 15 2011, 03:30PM
Posts: 239
Am să intervin pentru a face nişte corecturi şi unele observaţii de natură teoretică şi practică, astfel:
1.D.p.d.v. teoretic :
a.Nu există cercul cvintelor şi al "cvartelor", ci numai cercul cvintelor.Explicaţie; acest cerc trebuie privit numai în sensul acelor de ceasornic.Dacă însă, de la Do îl privim în sens invers acelor ceasornicului cvintele sunt inferioare, iar în sensul acelor ceasornicului sunt cvinte superioare.Importanţa acestei corectări este covârşitoare în ce priveşte relaţiile intervalice dintre tonalităţi şi sonorităţile generate de acestea.O motivare completă a acestei teorii ar lua f. mult spaţiu, mă limitez însă numai la aceasta.
b."Un cantec care se canta in cheia A"....se spune într-unul dintre link-uri.Nu există cheia A.Tonalitatea A, da, există.
c.Wikipedia : "Gama muzicală este o serie de note muzicale selectate într-un mod specific dintre notele unei octave".Greşit.Gama muzicală este un sistem sonor cu carecter pur teoretic extras din practica muzicală.De ce?1.Pentru că mai întâi a existat practica şi apoi teoria.2.Gama muzicală nu are note, ci sunete, că de-aia-i muzicală.Muzica nu e imagine, nu se vede.Muzica se aude, aşa că nici gama nu se vede, adică gama nu e un şir de note, ci un şir de sunete care, evident, nu se văd, ci se aud.3.Pe cale de consecinţă gama este un sistem sonor(muzical), nicidecum o serie de note - diferenţa este enormă.NU LUAŢI NICI UN SITE CA FIIND FOARTE CORECT DOCUMENTAT.DOCUMENTAŢIA DE VALOARE NU O VEŢI GĂSI PE NET, (SUNT ŞI EXCEPŢII, F. PUŢINE ŞI ABSOLUT ÎNTÂMPLĂTOARE).
2.Observaţii teoretice şi practice:
a.Degetaţia este doar o părticică din cadrul unei problematici extrem de complexe şi face parte din capitolul numit tehnica instrumentală.Tratarea ei în sine, separat, de celelalte aspecte este de natură nocivă, ea nerezolvând (la modul practic) mai nimic din ceeace îşi doreşte un elev.Exemplu;dacă un elev învaţă gamele la perfecţie asta nu-l va ajuta prea mult în execuţia unor piese, dacât în măsura în care în acele piese se regăsesc pasaje asemănătoare unor game.Cum însă piesele nu sunt game, atunci nu prea văd utilitatea lor în studiu.(Asta nu înseamnă că n-ar trebui să se studieze deloc game).Mult mai folositoare ar fi studiile, (de la cele mai uşoare la cele mai dificile, de la cele mai simple la cele mai complexe), care, fiind create de compozitori practicieni, abordează fenomenul execuţiei muzicale în întrega lui complexitate.Pe aceste studii se învaţă cu adevărat muzică.
b."2. Degetul 1 rămâne întotdeauna numai pe clapele albe, și niciodată pe clapele negre."Ei nu zău, de ce, pe deştul 1 îl frig clapele negre?Eu am văzut acordeonişti, de exemplu, dar şi clăpari, care foloseau intens acest deget şi pe clapele negre.Că degetul 1 necesită într-adevăr o anumită atenţie, asta este deja altceva, dar această problemă nu este tratată ca fiind un caz special.Dacă ar fi aşa atunci toate degetele ar deveni "cazuri speciale", că doar nici unul nu seamănă cu celălalt.
c.Tehnica instrumentală contemporană a rezolvat de mult folosirea oricărui deget în aproape orice situaţie, (se fac triluri azi cu 3-4, sau 4-5 într-o veselie, pentru cine ştie cum să facă), astfel încât rezolvarea unei probleme legată de acest lucru ţine azi mai mult de calitatea şi cantitatea cunoştinţelor acumulate şi de inteligenţa cu care acestea sunt folosite.
Spor la studiu. ../../images/emotes/yahoo/yahoo_happy.gif


[ Edited Tue May 14 2013, 12:20PM ]


Back to top
Cuslea_FM
Tue May 14 2013, 03:34PM

Registered Member #10858
Joined: Sat Mar 03 2012, 05:59PM
Posts: 909

D-le "marand", în primul rând țin să vă mulțumesc ptr. corecturile făcute referitor la partea de teorie ...și vă rog să-mi permiteți să vă răspund punctual, referitor la regulile de teorie aplicată:

marand a scris ...

2.Observaţii teoretice şi practice:
a.Degetaţia este doar o părticică din cadrul unei problematici extrem de complexe şi face parte din capitolul numit tehnica instrumentală.Tratarea ei în sine, separat, de celelalte aspecte este de natură nocivă, ea nerezolvând (la modul practic) mai nimic din ceeace îşi doreşte un elev.Exemplu;dacă un elev învaţă gamele la perfecţie asta nu-l va ajuta prea mult în execuţia unor piese, dacât în măsura în care în acele piese se regăsesc pasaje asemănătoare unor game.Cum însă piesele nu sunt game, atunci nu prea văd utilitatea lor în studiu.(Asta nu înseamnă că n-ar trebui să se studieze deloc game).Mult mai folositoare ar fi studiile, (de la cele mai uşoare la cele mai dificile, de la cele mai simple la cele mai complexe), care, fiind create de compozitori practicieni, abordează fenomenul execuţiei muzicale în întrega lui complexitate.Pe aceste studii se învaţă cu adevărat muzică.

În ceea ce priveşte aceste observații referitoare la partea de teorie cu aplicabilitate în practică, respectiv la acele reguli ptr. degetație, țin să menționez că în mod vădit am încercat scoaterea "digitației" din contextul celorlalte noțiuni congruente de teorie și practică muzicală, tocmai ptr. că am vrut să îndrept oarecum atenția colegilor mai inițiați, către fenomenul execuţiei muzicale în întrega lui complexitate, sperând ca aceștia, prin prisma experienței lor personale, să ne destăinuie câte ceva din secretele meseriei, explicând unele procedee tehnice pe care le folosesc ei personal, sau expunând așa-numitele "studii tehnice" realizate de către compozitori (despre care amintea și domnia voastră) "studii tehnice" care au ca scop didactic final formarea şi dezvoltarea articulajului şi a independenţei degetelor și care, dacă e să analizăm fiecare "studiu" în parte, vom observa că fiecare tratează de obicei o anumită problemă tehnică, cu scopul de a pregăti elevii pentru execuţia celorlalte piese aflate în repertoriu, aceste studii pornind de obicei de la o figură de bază care apoi se repetă pe durata întregii piese (eventual pe trepte diferite şi suferind anumite modificări).
Deși până acum nu au fost încă scrise "studii" care să trateze și să rezolve absolut toate aspectele care pot fi întâlnite într-un domeniu atât de vast și de variabil cum e de fapt muzica (aceasta fiind mereu într-o continuă transformare), "studiile" existente deja reprezintă totuși o modalitate general valabilă pentru însușirea unor deprinderi tehnice corecte, fiind într-adevăr foarte indicate pentru formarea şi dezvoltarea tehnicii de practică pianistică.

marand a scris ...

b."2. Degetul 1 rămâne întotdeauna numai pe clapele albe, și niciodată pe clapele negre."Ei nu zău, de ce, pe deştul 1 îl frig clapele negre?

Eu am făcut acea afirmație referindu-mă la subpunctele a) şi b)

marand a scris ...

Eu am văzut acordeonişti, de exemplu, dar şi clăpari, care foloseau intens acest deget şi pe clapele negre.

Păi așa, de exemplu, pot și eu să interpretez o melodie întreagă doar cu un singur deget ...dar asta nu înseamnă că e și corect. Plus că am specificat foarte clar că, în cazuri particulare, sunt admise și excepții de la regulă ...citez:

Cuslea_FM a scris ...

Important: Aș vrea să fac mențiunea că aceste metode de degetație (ca de altfel, oricare altele) sunt doar niște modele și nu este absolut obligatoriu să fie respectate întocmai, fiind admise și excepții de la regulă în cazuri particulare, în funcție de care, fiecare are libertatea de a folosi pe claviatură cele 10 degete ale mâinilor așa cum îi cade mai bine la mână ptr. a avea cursivitate și viteză la interpretare (e recomandat însă a se respecta pe cât posibil aceste reguli de bază)

Obs. Asemenea cazuri particulare, în care se acceptă ca degetul 1 poate apăsa și o clapă neagră (diez/bemol), ar fi de exemplu, la începerea sau la terminarea unei fraze muzicale, la executarea unor triluri, etc. etc. ...dar, în nici un caz NU e corect ca degetul 1 să fie poziționat pe o clapă neagră (diez/bemol) ptr. a ajuta la schimbările de poziție a mâinii pe claviatură.

Oricum, am şi evidenţiat de fapt ca fiind foarte important acel paragraf, tocmai ptr. a face înţeles faptul că teoria muzicală nu este o stiință exactă (ca și matematica) bazată pe formule, teoreme, legi, reguli, foarte stricte, pe care un muzician este obligat să le respecte întocmai în compoziţi sau interpretare, ci reprezintă de fapt un set de observaţii menite să ajute actul de creaţie sau de interpretare al artistului prin îndrumările pe care le conţine, şi care (aşa cum bine ai amintit şi tu) au fost dobândite şi dezvoltate de-a lungul timpului ca şi rezultat al bunei practici a muzicienilor, începând de la cei din antichitate şi până la cei contemporani ...acest proces perpetuu de evoluție continuând de fapt chiar şi în această clipă, şi probabil că va continua neîncetat atâta timp cât va exista interes din partea fiinţei umane ptr. această binecuvântare divină, care e MUZICA.
Muzica, de altfel, e definită de fapt ca fiind arta de a transpune vibrațiile emotionale ale sufletului în sunete considerate sub raportul melodiei, ritmului şi armoniei ...este un mod de exprimare a trăirilor, emoțiilor, atitudinilor, ideilor, prin intermediul sunetelor.
Astfel că, muzica (ca de altfel și poezia, pictura, sculptura sau orice alt mod de exprimare artistică) izvorăște de fapt din adâncurile sufletului omenesc ...și ca atare, nu poate fi transmisă și pe deplin percepută, decât dacă e trecută prin intermediul acestui "filtru" individual unic, care este sufletul.
Fiecare dintre noi, oamenii, suntem unici și diferiți unii față de ceilalti, având sentimente, emoții, percepții și atitudini diferite. Fiind unici și atât de diferiți între noi, normal că, fiecare în parte, percepem muzica și ne exprimam prin intermediul acesteia, prin prisma personalitații proprii (însă, tocmai aceasta unicitate individuală îi conferă o frumusețe sublimă actului artistic desăvârșit)
De aceea se și spune că: "Aceeași melodie, interpretată individual de către 100 de interpreți, va suna în 100 de feluri diferite ...deoarece muzicantii vor respecta linia melodică, însa în interpretarea fiecăruia dintre ei, se va resimți amprenta personalitații și stilului interpretativ propriu.
Lăutarul bătrân, "MENTORUL" care m-a format pe mine ca om și ca muzicant, spunea: "Teoria muzicală a fost inventată de cei care se nasc cu muzica-n suflet ...pentru a-i face s-o înteleagă și pe cei care vor s-o invețe.

marand a scris ...

c.Tehnica instrumentală contemporană a rezolvat de mult folosirea oricărui deget în aproape orice situaţie, (se fac triluri azi cu 3-4, sau 4-5 într-o veselie, pentru cine ştie cum să facă), astfel încât rezolvarea unei probleme legată de acest lucru ţine azi mai mult de calitatea şi cantitatea cunoştinţelor acumulate şi de inteligenţa cu care acestea sunt folosite.

Exact același lucru am spus și eu de fapt în acest paragraf ...citez::

Cuslea_FM a scris ...

Notă: Ca o completare a celor spuse deja, aș mai adăuga faptul că, viteza de reacție și de execuție scade treptat de la degetul 1 spre degetul 5, și tocmai de aceea, majoritatea lăutarilor/muzicanților folosesc cu cea mai mare preponderență degetele 1, 2 și 3, ocazional degetul 4, și foarte puțin sau chiar deloc degetul 5. Astfel că, cele mai simple triluri (ornamente) se fac de obicei cu degetele 2 și 3, sau mai rar cu 3 si 4 ...dar pe stilurile astea mai noi de cântat există și unele triluri la care se folosesc degetele 1, 2 și 3, respectiv 2, 3 și 4, sau chiar degetele 1, 2, 3 și 4.
Alternarea degetelor pe același sunet se va face folosind degetele 1 și 2, cu mențiunea că la acest tip de tril, intensitatea sunetelor trebuie să fie cât mai egală posibilă, ptr. obținerea unui tril corect.
In cazul sârbelor cu trioleti (așa cum se cânta acum), se folosesc mai mult degetele 1, 2 și 3, și foarte rar degetul 4.


[ Edited Tue May 14 2013, 08:44PM ]


Back to top
marand
Tue May 14 2013, 10:53PM

Registered Member #10506
Joined: Sat Oct 15 2011, 03:30PM
Posts: 239
Există în acest răspuns unele inadvertenţe. Nu mă voi referi, însă, la ele din respect faţă de ceilalţi utilizatori.Nu e cazul ca acest subiect să fie bipolar. N-ar avea nici o valoare practică.
Ţie, însă, îţi recomand patru cărţi care îţi vor marca în mod decisiv - dacă le vei citi - evoluţia în ce priveşte viitorul tău muzical:
1.Dem Urmă-Acustica şi Muzica.Ea conţine, printre altele, răspunsul la un subiect deschis de tine privitor la reglajele frecvenţelor.
2.Ana Pitiş/Ioana Minei - Tratat de Artă Pianistică
3.Pascal Bentoiu - Imagine şi Sens
4.Pascal Bentoiu - Gândirea Muzicală
Toate cele bune. ../../images/emotes/yahoo/yahoo_happy.gif

[ Edited Tue May 14 2013, 10:54PM ]


Back to top
Cuslea_FM
Tue May 14 2013, 11:49PM

Registered Member #10858
Joined: Sat Mar 03 2012, 05:59PM
Posts: 909
marand a scris ...

Există în acest răspuns unele inadvertenţe. Nu mă voi referi, însă, la ele din respect faţă de ceilalţi utilizatori.Nu e cazul ca acest subiect să fie bipolar. N-ar avea nici o valoare practică.
Ţie, însă, îţi recomand patru cărţi care îţi vor marca în mod decisiv - dacă le vei citi - evoluţia în ce priveşte viitorul tău muzical:
1.Dem Urmă-Acustica şi Muzica.Ea conţine, printre altele, răspunsul la un subiect deschis de tine privitor la reglajele frecvenţelor.
2.Ana Pitiş/Ioana Minei - Tratat de Artă Pianistică
3.Pascal Bentoiu - Imagine şi Sens
4.Pascal Bentoiu - Gândirea Muzicală
Toate cele bune. ../../images/emotes/yahoo/yahoo_happy.gif

Vă mulțumesc din suflet ptr. cărțile recomandate (chiar m-ați făcut curios și cu siguranță le voi căuta) ...cât în ceea ce privește inadvertenţele la care domnia voastră face referire, chiar vă rog să faceți corecturile care se impun, acolo unde este cazul ...nu e niciun fel de supărare, ba din contră, eu și mulți alți neștiutori asemeni mie, chiar ne-am bucura ca dvs. împreună cu ceilalți colegi mai bine pregătiți să dezvoltați puțin subiectul acesta, împărtășindu-ne astfel și nouă din cunoștințele voastre.

Deci, dacă dvs. sau oricine altcineva, mai are ceva de adăugat sau de corectat la ceea ce s-a scris deja, vă rog s-o faceți numaidecât ../../images/emotes/yahoo/yahoo_happy.gif

[ Edited Wed May 15 2013, 08:50AM ]


Back to top
victorr
Wed May 15 2013, 08:51AM
Registered Member #9068
Joined: Tue Mar 16 2010, 10:05PM
Posts: 908
Eu cand eram in liceu si faceam pian secundar, cantam studii de Czerny. Au trecut ani de atunci. Acum am o clapa, dar nu reusesc sa execut unele melodii populare din cauza ca nu am idee ce digitatie sa folosesc, mai ales daca incerc si niste triluri si mordente ma bulversez.
Cum as putea rezolva situatia asta? Nu stiu de ce dar ma indoiesc ca niste studii obisnuite ar fi solutia.
Poate metoda de acordeon a lui Misu Iancu, voi ce propuneti? Intrebarea e adresata oricarei persoane care ar putea ajuta cu un raspuns, un sfat.

Back to top
Cuslea_FM
Wed May 15 2013, 11:33AM

Registered Member #10858
Joined: Sat Mar 03 2012, 05:59PM
Posts: 909
victorr a scris ...

Eu cand eram in liceu si faceam pian secundar, cantam studii de Czerny. Au trecut ani de atunci. Acum am o clapa, dar nu reusesc sa execut unele melodii populare din cauza ca nu am idee ce digitatie sa folosesc, mai ales daca incerc si niste triluri si mordente ma bulversez.
Cum as putea rezolva situatia asta? Nu stiu de ce dar ma indoiesc ca niste studii obisnuite ar fi solutia.
Poate metoda de acordeon a lui Misu Iancu, voi ce propuneti?

La această întrebare, răspunsul nu poate fi decât unul singur, și anume că, ptr. obținerea unei bune abilități în interpretarea respectivelor piese, condiția esențială e întrebuințarea unei degetații corespunzătoare ...iar dacă nu există "studii tehnice" ajutătoare, scrise special ptr. acele piese cu menirea de a îndruma în acest sens, singura soluție e să iei la mână (notă cu notă) fiecare piesă în parte și să-ți formezi singur degetația ptr. ele ../../images/emotes/yahoo/yahoo_winking.gif

[ Edited Fri Jun 14 2013, 06:58PM ]


Back to top
ovbinvest
Sat Aug 31 2013, 06:38PM
Registered Member #11956
Joined: Thu Dec 13 2012, 06:50PM
Posts: 26
dl. cuslea, daca ai putea sa exemplifici cateva modele de triluri si triolete, ma refer la executia lor dupa degete. (ex:1-2-1, 1-2-2-1-3). mersi.

Back to top
Go to page       >>   

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF
Powered by Clape.ro

! În atenţia noilor înregistraţi pe site!


Comentarii noi


[download] Set Korg PA600 - Studio DM 2020 (Geo Set 1) Posted by fantastic on 27 Jan : 11:57
Cea mai mare teapa acest set.


[download] chitara rece - acorduri Posted by korg_style on 26 Jan : 20:18
acorduri mm7


[download] Kit tobe psr9000 wave Posted by korg_style on 26 Jan : 20:13
yamaha psr 9000


[download] Supita 2 G Romanu Posted by korg_style on 26 Jan : 20:13
Supita 2 G Romanu


[download] Cateva...zeci de seturi de tobe :) Posted by korg_style on 26 Jan : 20:09
all kit





Facebook page





Îţi place siteul ? Susţine acest site: adăugă codul de mai jos pe siteul tău.
Clape.ro



Siteul Muzicantilor


Mobile Theme Setări confidenţialitate

Zuma Deluxe Sitemap