Forums

Clape.ro :: Forums :: Instrumente cu clape :: Acordeoane
 
<< Previous thread | Next thread >>
Intervale in muzica lautareasca si tuning la acordeon
Go to page   <<        >>  
Moderators: admin, pustiulica
Author Post
victorr
Thu Feb 27 2014, 05:56PM
Registered Member #9068
Joined: Tue Mar 16 2010, 10:05PM
Posts: 909
La frecventa 880 hz se afla nota la de la 440 hz cu o octava mai sus. Dubland frecventa urci cu o octava, iar impartind frecventa la 2 cobori cu o octava.

[ Edited Thu Feb 27 2014, 05:57PM ]


Back to top
reacor
Thu Feb 27 2014, 06:20PM
Registered Member #12745
Joined: Fri Apr 19 2013, 07:02PM
Posts: 137
Pentru cei care au curiozitatea sa vada cum e cu scalele :
LINK: Click aici !
Sunt mai multe capitole acolo de citit. Poate o sa imi fac timp si sa traduc pentru ca este destul de interesant .

Back to top
remuscampean
Thu Feb 27 2014, 11:21PM

Registered Member #9292
Joined: Sun May 02 2010, 06:50PM
Posts: 354
reacor a scris ...

Pentru cei care au curiozitatea sa vada cum e cu scalele :
LINK: Click aici !
Sunt mai multe capitole acolo de citit. Poate o sa imi fac timp si sa traduc pentru ca este destul de interesant .


Mersi reacor, am citit pagina, şi ȋncă câteva pe aceeaşi temă:
Concluzie: In acordajul oricărui instrument, matematic vorbind, notele nu pot fi potrivite toate ȋntr-o octavă, și unele trebuie să fie reglate pentru a face sens. Mai simplu spus, dacă se urmăreşte acordarea unui cerc de cvinte perfecte


do -sol -re - la - mi - si - fa # - do # - sol# - re # -la # - fa - do

Do-ul pe care finalizăm nu va fi exact ȋn acord cu Do-ul de la care pornim. O anomalie matematică, vorbitorii de engleză o numesc „comma”...pe româneşte „dă cu virgulă”.

Cam aceasta ar fi problema pe care de-alungul istoriei acordorii instrumentelor au ȋncercat să o rezolve, rezultând „temperamente” diferite, ajungându-se la convenţia din prezent, a „temperamentului egalat”... diferenţa fiind ȋmpărţită egal pe fiecare treaptă a gamei.
Temperamentele vin toate cu avantaje şi dezavantaje, şi o să mai citesc pe tema asta, mulţumesc fiecăruia care participă la discuţie, şi chiar vă rog, dacă aveţi timp, citiţi articolul pe care l-am pus la download, link:click aici.

[ Edited Thu Feb 27 2014, 11:23PM ]


Back to top
remuscampean
Fri Feb 28 2014, 04:50AM

Registered Member #9292
Joined: Sun May 02 2010, 06:50PM
Posts: 354
sorinelf a scris ...



Ceea ce vrei tu este posibil pe un acordeon Roland fr7. Si nu e muzica lautareasca, ci muzica orientala. muzica lautareasca e ceea ce canta lautarii, nu manelistii.




Sorin, pun un exemplu: o geampara, a lui Budala, asta este muzica pe care vreau să o învăț. link: click aici
Vocea instrumentului mie mi se pare unică.

Mai jos este partitura după care studiez. Am primit-o de la un bulgar care mă ajută, asta e varianta lui de digitație, și accidenții așa cum i-a auzit el.

Știu că discuția a pornit de la tuning, și sunt conștient că deviez spre lecții particulare, dar, dacă ai timp și plăcere, aștept și părerea ta despre digitația aleasă de el, accidenți, armonie (urmează să îmi trimită partea bașilor).

Apoi, am putea să facem legătura și cu puțină teorie. Gama în care este scrisă, intervale cheie din linia melodică, ornamente, etc...și alți termeni de teorie. Cred că se încadrează perfect la studiul lăutăriei și nu al altor genuri.

Îți mulțumesc și ție și tuturor care își fac timp să împartă cu restul ceea ce știu.

Aici este partitura:

Am pus și varianta MIDI la download, nume: Geampara Budala. Am tras partitura prin Programul ”SharpEye2” (citește poze de partituri în format .TIF) și a scos-o MIDI, dar nu a respectat repetările, oricum vă descurcați voi.









[ Edited Fri Feb 28 2014, 05:07AM ]


Back to top
sorinelf
Fri Feb 28 2014, 05:52AM
Registered Member #6305
Joined: Wed Feb 18 2009, 09:06PM
Posts: 448
Digitatia e tipic bulgareasca... trilurile cu 4-3 in mare parte. La noi se foloseste mai mult 2-3.
In piesa care o canta budala e folosit acordeon normal, acordat 880. daca nu ma insel, e un hohner in potcoava facut bandon. toate notele care le auzi sunt normale, si nu arabesti. daca iti da impresia de pitch uneori sau chiar ca ar fi unele note care tu nu le gasesti , e din cauza ca nu deosebesti inca toate notele dintr un tril sau mordent.

Nu vreau sa fiu rautacios, dar parerea mea e ca lautaria si folclorul nu se invata dupa partitura...ori iti arata cineva, ori muncesti foarte mult singur. De fapt sunt convins ca nici nu poate fi corect scrisa pe partitura. Oricine ar scrie o piesa lautareasca si sa o dea unui pianist strain, o va interpreta diferit fata de original, deci banuiesc ca nu poate fi scrisa lautaria pe partitura.
Dar e un punct de plecare, ai notele, mai asculti, mai vezi la unu, la altul, furi idei, digitatii, etc.
Daca ai posibilitatea sa mergi la cineva sa iti arate, du-te.

Back to top
cantlaclapa
Fri Feb 28 2014, 07:03AM

Registered Member #10487
Joined: Thu Oct 13 2011, 08:22AM
Posts: 932
440 sau 880 inseamna octave diferite nu acordaj diferit !

Back to top
remuscampean
Fri Feb 28 2014, 08:04AM

Registered Member #9292
Joined: Sun May 02 2010, 06:50PM
Posts: 354
sorinelf a scris ...

Digitatia e tipic bulgareasca... trilurile cu 4-3 in mare parte. La noi se foloseste mai mult 2-3.
In piesa care o canta budala e folosit acordeon normal, acordat 880. daca nu ma insel, e un hohner in potcoava facut bandon. toate notele care le auzi sunt normale, si nu arabesti. daca iti da impresia de pitch uneori sau chiar ca ar fi unele note care tu nu le gasesti , e din cauza ca nu deosebesti inca toate notele dintr un tril sau mordent.

Nu vreau sa fiu rautacios, dar parerea mea e ca lautaria si folclorul nu se invata dupa partitura...ori iti arata cineva, ori muncesti foarte mult singur. De fapt sunt convins ca nici nu poate fi corect scrisa pe partitura. Oricine ar scrie o piesa lautareasca si sa o dea unui pianist strain, o va interpreta diferit fata de original, deci banuiesc ca nu poate fi scrisa lautaria pe partitura.
Dar e un punct de plecare, ai notele, mai asculti, mai vezi la unu, la altul, furi idei, digitatii, etc.
Daca ai posibilitatea sa mergi la cineva sa iti arate, du-te.


Sorin, mersi că răspunzi pe subiect și foarte informativ... legat de degete, eu chiar vreau să mă obișnuiesc să folosesc degetele 4,3... sunt relativ la început, și vreau să îmi formez reflexe bune. Cred că din dinamica degetelor rezultă și dinamica melodiei... pe de altă parte, poate că nu din întâmplare la noi se folosesc mai mult 2,3... o să mai compar digitația pe parcurs ce avansez cu această frumoasă geampara.

Legat de sunetul instrumentului, iarăși, nu te contrazic... trilurile și grupeto-urile sunt făcute poate atât de rapid încât nu reușesc să identific sunetele, o observație foarte bună.

Eu nu am pe nimeni care se ocupă cu muzica, nici între prietenii mei, nici în familie... locuiesc în Chicago, nu am profesor pentru că pur și simplu nu am căutat. Îmi place să cred că am ureche muzicală, am făcut Școala de Arte din Brașov, vioară, clasele 1-4, afon nu sunt cu siguranță.

O zi frumoasă, mersi mersi mersi

Back to top
albundy
Fri Feb 28 2014, 11:21AM

Registered Member #10099
Joined: Mon Mar 28 2011, 01:05PM
Posts: 592
sorinelf a scris ...

Digitatia e tipic bulgareasca... trilurile cu 4-3 in mare parte. La noi se foloseste mai mult 2-3.
In piesa care o canta budala e folosit acordeon normal, acordat 880. daca nu ma insel, e un hohner in potcoava facut bandon. toate notele care le auzi sunt normale, si nu arabesti. daca iti da impresia de pitch uneori sau chiar ca ar fi unele note care tu nu le gasesti , e din cauza ca nu deosebesti inca toate notele dintr un tril sau mordent.

Nu vreau sa fiu rautacios, dar parerea mea e ca lautaria si folclorul nu se invata dupa partitura...ori iti arata cineva, ori muncesti foarte mult singur. De fapt sunt convins ca nici nu poate fi corect scrisa pe partitura. Oricine ar scrie o piesa lautareasca si sa o dea unui pianist strain, o va interpreta diferit fata de original, deci banuiesc ca nu poate fi scrisa lautaria pe partitura.
Dar e un punct de plecare, ai notele, mai asculti, mai vezi la unu, la altul, furi idei, digitatii, etc.
Daca ai posibilitatea sa mergi la cineva sa iti arate, du-te.

Ai dreptate. La cel mai mare pianist din lume daca ii dai o partitura de lautarie ,nu o sa sune ca la un lautar simplu,om de la tara care canta de-o viata .
Nu stiu cum e cu frecventele alea la acordeon dar "comat" se canta in balcani,la turci,la bulgari ,etc. Este un pic din muzica bulgareasca cu putin din muzica turceasca .Nu stiu cine a inventat stilul asta de cantat comat dar e vechi . Si a fost sigur acordeonist ../../images/emotes/yahoo/yahoo_big_grin.gif

Back to top
remuscampean
Fri Feb 28 2014, 10:55PM

Registered Member #9292
Joined: Sun May 02 2010, 06:50PM
Posts: 354
albundy a scris ...

sorinelf a scris ...



Nu vreau sa fiu rautacios, dar parerea mea e ca lautaria si folclorul nu se invata dupa partitura...ori iti arata cineva, ori muncesti foarte mult singur. De fapt sunt convins ca nici nu poate fi corect scrisa pe partitura. Oricine ar scrie o piesa lautareasca si sa o dea unui pianist strain, o va interpreta diferit fata de original, deci banuiesc ca nu poate fi scrisa lautaria pe partitura.
Dar e un punct de plecare, ai notele, mai asculti, mai vezi la unu, la altul, furi idei, digitatii, etc.
Daca ai posibilitatea sa mergi la cineva sa iti arate, du-te.

Ai dreptate. La cel mai mare pianist din lume daca ii dai o partitura de lautarie ,nu o sa sune ca la un lautar simplu,om de la tara care canta de-o viata .
Nu stiu cum e cu frecventele alea la acordeon dar "comat" se canta in balcani,la turci,la bulgari ,etc. Este un pic din muzica bulgareasca cu putin din muzica turceasca .Nu stiu cine a inventat stilul asta de cantat comat dar e vechi . Si a fost sigur acordeonist ../../images/emotes/yahoo/yahoo_big_grin.gif


Comat, bandonat... Tre sa caut un dictionar de termeni specifici in lautarie. Dar evident, nu exista. Lautaria nu se poate transmite in scris, sunt de acord... Tocmai de asta am ales o partitura la care am si cantecul, cantat direct de maestru, nu o replica. Eu cred ca e material suficient pentru a ma apuca de treaba.



Back to top
victorr
Fri Feb 28 2014, 11:51PM
Registered Member #9068
Joined: Tue Mar 16 2010, 10:05PM
Posts: 909
Comat? Se referea la ce ai zis tu mai sus cu acordajul cu sferturi de ton. O coma e un interval mai mic decat un semiton, cred ca a 9-a parte dintr-un ton.
Nimeni nu a zis nimic de bandonat, poate te referi la bandon? Aici era vorba de bandoneon, care e un fel de acordeon, cauta pe Google Images si ai sa vezi cum arata.

Back to top
Go to page   <<        >>   

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF
Powered by Clape.ro

! În atenţia noilor înregistraţi pe site!


Comentarii noi


[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by adita on 27 Nov : 12:41
Pentru pa 1000 se poate,te rog?


[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by miki67 on 26 Nov : 20:20
Cu plăcere băieți! Dacă sunt ceva probleme, nu ezitați să îmi aduceți la cunoștință. Voi incerca sa remediez.Sănătate!


[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by alex-lx on 25 Nov : 14:24
Si de la mine un multumesc. 👍


[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by ionut74 on 25 Nov : 13:10
multumesc mult in numele celor cu clape mai vechi(pa800,pa2),pentru efortul depus


[download] Set Korg Pa4X ABX Oct 2024 Posted by miki67 on 24 Nov : 11:06
@ionut74, am convertit tot ce mi-ai cerut, dar ca să intre în 256 mega decompensați, a trebuit să cobor toate samplerele la 22000khz. Sper ca rezultatul sa fie satisfăcător. L-am u [more ...]




Îţi place siteul ? Susţine acest site: adăugă codul de mai jos pe siteul tău.
Clape.ro



Evangelos Odysseus Papathanassiou - Vangelis (29 martie 1943 - 17 mai 2022)
"Cu cât ai mai mult succes, cu atât devii mai mult un produs al ceva care generează bani."



FB
Siteul Muzicantilor


Mobile Theme Setări confidenţialitate

Sitemap