Forums
Clape.ro :: Forums :: Instrumente cu clape :: Acordeoane |
|
<< Previous thread | Next thread >> |
Poate muzica lăutărească să fie înregistrată fidel în partitură? |
Go to page >> | |
Moderators: admin, pustiulica
|
Author | Post | ||
borovinam |
|
||
Registered Member #16017
Joined: Mon Aug 01 2016, 03:32AMPosts: 6 |
Înainte, când eram începător, credeam că muzica lăutăreasca este prea 'complexă' și că nu se poate scrie în partituri. Erau câțiva factori care îmi dădeau această impresie: 1. în primul rând că nu auzisem de lăutari care să fi învățat muzică lăutărescă din partituri 2. Nu auzisem și nu cunoscusem muzicieni 'notiști' care să poată cânta muzică lăutărească la fel de frumos cum îi auzisem eu pe niște lăutari țigani care nu aveau nici o treabă cu notele. Deci cumva, în mod natural, în mintea mea a apărut ideea cum că ar fi o contradicție între partituri și 'lăutărie adevărată'. Plus că multe partituri sunt scrise incomplet, fără triluri - nu sunt o transcriere fidelă a melodiei originale.. Trecând timpul, anii, studiind, învățând puțin și note, învățând și după ureche, din înregistrări, am ajuns să am o cu totul altă percepție. Eu sunt acum de părere că orice melodie lăutărească se poate transcrie fidel, cu toate trilurile și ornamentele, pentru că există notații standard pt mordent, tril, etc, deci care e problema? În afară de game, acorduri și triluri ce are muzica lăutărească să nu poată fi pusă pe hârtie? Înțeleg că muzica arăbească poate încă nu are o notație standard, pt că e microtonală, sau muzica clasică indiană (RAGA-urile), care e tot un sistem total diferit de muzică, cu game și ornamente foarte diferite de cele vestice. Și totuși muzicienii și tehnicienii lucrează în prezent, dezvoltă notații, în viitor vor exista notații standard chiar și pentru tradițiile muzicale transmise în mod oral de-a lungul generațiilor. La ce folosește partitura, de ce mi-a venit (și altora) nebunia asta să tot aducem în discuție partiturile când e vorba de lăutărie? Partitura e utilă în scop didactic: o înregistrare poate să nu fie clară, poate că muzicianului i-a scăpat o notă sau a făcut un tril mai ciudat, poate a pierdut măsura pt o secundă, și atunci tu când studiezi după ureche, stai și te scremi încercând să-ți imaginezi cum era de fapt melodia.. Deci e util pentru cei care învață, să aibă posibilitatea să urmărească și vizual ce se întâmplă, notele, armonia, trilurile. Partitura e foarte utilă și pentru profesori. Decât să stai cu un elev ore întregi până memorează o melodie, să cadă cu notele și cu acordurile și cu trilurile în măsură... E mai ușor să i-o cânți, să-i prindă gustul, și apoi îi dai o hârtie, 2, 3 pagini, și o studiază singur, că deja l-ai învățat trilurile, știe să le execute și să le citească. Deci și profesorul, și elevul, economisesc timp. Doresc să propun un proiect, la care să colaborăm împreună, pentru promovarea muzicii lăutărești, pentru a o face mai accesibilă celor care vor să o studieze. Proiectul mă gândesc să fie în felul următor: unii să pună înregistrări 'la rece', o horă, o sârbă, o melodie țigănească de ascultare, etc orice care sună frumos și lăutărește adevărat, și eu și alții care putem să le transcriem în scris, să colaborăm și să facem o compilație de partituri lăutărești. Sunt convins că multe melodii extraordinar de frumoase, dispar cu timpul, sau se pocesc, pentru că nu rămân înregistrare clar. De ex am auzit la un lăutar din bucurești, acum bătrân sau poate o fi murit cine știe, niște melodii de ascultare care m-au spart.. Nici măcar nu am idee cum se numesc acele melodii - cu toate că sunt sigur că sunt cunoscute printre lăutarii bătrâni - și îmi pare rău că nu le voi mai auzi vreodată. Ce se găsește pe net 'de ascultare', majoritatea sunt nasoale.. nu se compară cu ce poți auzi live de la lăutari. Deci e păcat să nu colaborăm să salvăm și în scris, cât putem, din aceste melodii frumoase. De ex nu știu dacă Paul Stângă știe să cânte 'de ascultare' - cel mai probabil știe - dar nu am auzit nici o înregistrare cu el , să cânte stilul ăsta. În schimb stiluri destul de așa și-așa (jazz, blues, etc) se bagă peste lăutărie și o strică... sau o strică neapărat, depinde de la caz la caz. E bine venit și ceva nou, dar să nu ucidă vechiul care era deja capodoperă și unic pe planetă. Eu nu sunt lăutar, sunt doar un amator pasionat, nivel mediu, însă am ceva ani de exercițiu în studiul după ureche deci la transcriere de melodii cred că mă pot descurca, și unde nu mă descurc nu mi-e rușine să întreb și/sau să fiu corectat, deci aștept și părerile voastre pe această temă. PS: nu cred că i se va lua nimănui 'pâinea de la gură' dacă se vor materializa mai multe lecții scrise/video de lăutărie. Cineva poate să aibă toate lecțiile din lume și pe cel mai bun profesor, însă dacă nu are sete de muzică în el, n-o să studieze și nu o să reușească să cânte prea multe, deci orice frică că ți se fură meseria, e nefondată. De fapt dacă încep să apară tutoriale bune pe net, cu timpul vor începe și cei ca Paul Stângă să facă și ei tutoriale, și deci se va ajunge că și lăutarii cei mai buni să învețe unii de la alții, prin intermediul internetului. [ Edited Sat Aug 06 2016, 07:58PM ] |
||
Back to top |
|
||
borovinam |
|
||
Registered Member #16017
Joined: Mon Aug 01 2016, 03:32AMPosts: 6 |
Ca să nu vin doar cu vorbe, am uploadat acum și o transcriere de-a mea, în partitură, a unei melodii bulgărești. Să căutați la downloads->partituri Bugarsko Oro 7/8 , peste câteva ore după ce este acceptat fișierul de administratori. Orice corectură sau sfat este bine venit
|
||
Back to top |
|
||
florian71 |
|
||
Registered Member #15381
Joined: Wed Sep 02 2015, 10:16AMPosts: 261 |
Superba initiativa As propune asta LINK: Click aici ! E o melodie veche si personal nu am gasit partitura. Eu cred ca merita pusa pe note si pastrata. Poate nu e chiar ce ai propus tu sau ce asteptai, situatie in care imi cer scuze ... oricum laudabila initiativa si mai ales practica. Felicitari.
[ Edited Sat Aug 06 2016, 09:04PM ] |
||
Back to top |
|
||
sorinelf |
|
||
Registered Member #6305
Joined: Wed Feb 18 2009, 09:06PMPosts: 448 |
ce treaba ai tu cu paul stanga de vorbesti asa despre el? e un acordeonist desavarsit, nu poti sa zici nici cel mai mic lucru de rau despre el, NU ARE ROST! si DA, canta de ascultare intr-un mare fel. In mare parte se poate pune muzica lautareasca pe partitura, dar apar destul de multe exceptii la masura de ascultare. Lautarii canta ce simt, ce au invatat din generatie in generatie, si au imbunatatit. Nu canta niciodata la fel, nu fac aceleasi triluri mereu, nu respecta aceeasi masura mereu, in special la piesele de ascultare. Am incercat eu candva sa scriu o partitura, dar calculatorul o interpreteaza total diferit... chiar daca am scris toti mordentii, toate trilurile... Fa altfel proba: inregistreaza un midi, scoti partitura, apoi aceeasi partitura o introduci nota cu nota in alt midi, sa vezi ca nu mai are aceeasi interpretare. In lautarie, apogiatura incepe din masura precedenta, in muzica clasica, apogiatura ia din valoarea notei. E doar un exemplu care face diferente enorme. Poti scoate partitura din cubase, dar e destul de indescifrabila... |
||
Back to top |
|
||
gigiflo |
|
||
Registered Member #15184
Joined: Mon May 11 2015, 09:37PMPosts: 1395 |
Intentia si proiectul este laudabil dar nu-si va gasi fundament aici...Si nu ma refer la acest site care, de altfel e extraordinar, ci la membrii acestei bresle care "umbla" dupa propria identitate si nicidecum dupa una "colectiva". In afara proiectului finalizat al lui Marius pentru BK 5 nu stiu sa existe un alt demers dus pana la capat. Oricum ceea ce propui este destul de greu de realizat si numai "folcloristii" desavarsiti pot duce la capat un astfel de proiect. Pe de alta parte, sunt de acord si cu punctul de vedere al lui Sorin. E greu sa pui "in standard" ceea ce este "liber" inca de la nastere... [ Edited Sat Aug 06 2016, 11:43PM ] |
||
Back to top |
|
||
borovinam |
|
||
Registered Member #16017
Joined: Mon Aug 01 2016, 03:32AMPosts: 6 |
Sorin, nu aș zice nimic 'rău' despre Paul Stângă, îi iubesc muzica, ce vroiam să zic e că există multă muzică bună, extraordinar de frumoasă care încă nu e pe net, atâta tot. Îmi cer scuze dacă cele două propoziții în care a apărut numele Paul Stângă nu au fost scrise îndeajuns de explicit. L-am ales pe el ca exemplu de acordeonist bun, pentru că îmi place muzica lui. În locul cuvintelor Paul Stângă, ar trebui citit 'un acordeonist bun', putea să fie altă persoană, am zis să mă exprim simplu și direct. Ar fi frumos, acum în epoca internetului, să facă muzicienii cât mai multe înregistrări mai ales cu piesele și stilurile mai rare care nu prea există pe net - și am dat ca exemplu de stil, acela de 'ascultare', sunt puține înregistrări pe net care să sune ca 'Ionel Tudorache - Deschide, gropare, mormantul', sper că se înțelege ideea. Și atenție, nu zic ca ei să facă aceste lucruri neapărat pe gratis! Zic doar că ar trebui să predea arta lor și pe internet, nu doar elevilor față în față, pentru că acum tehnologia face acest lucru posibil, oricine poate filma, oricine poate uploada lecții... De exemplu site-ul acestui bulgar mi se pare extraordinar LINK: Click aici ! , și lăutarii români ar trebui să facă unul. Apropo de 'liber' și de 'standard' . Pe site-ul ăsta LINK: Click aici ! scrie așa "Pe vremea lui Scarlatti, un muzician trebuia să fie bun și la cântat și la compus. Muzica era citită și recreată, nu memorizată notă cu notă. Nu știu când s-a ajuns să fie acceptabil să cânți bucăți absolut identice, însă asta sigur s-a întâmplat după epoca lui Scarlatti!" Mi se pare foarte interesant acest lucru, că pe vremuri muzica clasică era ca lăutăria, liberă, nu cum e acum! Deci pe vremuri aveau partituri și nu distrugeau libertatea, partitura era ca să te poți ghida, ca să înveți melodia melodia așa cum a vrut s-o păstreze în scris compozitorul, nu zicea nimeni să o cânți toată viața identic cum ai învățat-o, ca robotul. Când înveți pe cineva o melodie, indiferent că îl înveți dintr-o partitură, sau îl înveți personal - îi arăți pe ce clape să apese și ce triluri să facă - el până prinde melodia și stilul va trebui să o cânte aproape identic ca tine, nu? Abia după ce se obișnuiește și are experiență și simț, poate ornamenta și modifica melodia. Deci cred că chestiunea asta cu libertatea e mai degrabă provocată de atitudinea unora care au impresia că dacă ei cântă după note, fix și identic cu partitura, sunt superiori lăutarilor care improvizează. Ca și cum a improviza ar fi ceva rău... Partitura e doar o înregistrare vizuală a unei melodii, ea nu are cum să ucidă libertatea. Atitudinile și mentalitățile greșite sunt cele care pot distruge libertatea. Sorin, hai să facem un experiment dacă dorești și ești atras de idee. Alege o bucată, care are apogiatura în măsura precedentă, fă o înregistrare clară și pune-o pe site. Eu voi încerca să o transcriu în note, să vedem ce iese. Topicul e ca să studiem acest lucru, să facem experimente, deci hai să vedem mai întâi dacă sistemul de notație are limite în ceea ce privește acele apogiaturi care încep din măsura precedentă. Există deja atâtea cărți cu melodii lăutărești, sârbești, bulgărești, românești, oare sunt toate indescifrabile și inutile pentru a transmite lăutăria adevărată? Nu sunt sigur, dar bănuiesc că partiturile generate automat de programele de calculator (cubase, etc) nu sunt la fel de descifrabile ca cele scrise manual de om. [EDITARE 1] Am încercat mai demult să transcriu prima melodie de aici LINK: Click aici ! (mi s-a părut dificil de transcris această melodie), deocamdată am transcris doar prima bucățică, are apogiaturi care încep în măsura precedentă. Vi se pare indescifrabilă? (PS: transcrierea nu e finisată, iar partea de la sfârșit e greșită mai mult ca sigur, ultimele 5-6 măsuri, iar 'do min 6' ăla nu e denumirea corectă pt acord, ignorați aceste detalii. Partea din față ar trebui să fie însă cât de cât ok. Din această înregistrare sunt destul de greu de prins notele în măsură, deci deocamdată am lăsat-o pe pauză, există alte melodii mai ușor de transcris, poate în viitor o voi continua și pe aceasta.) http://pasteboard.co/5A07VpLoo.png [ Edited Sun Aug 07 2016, 03:55AM ] |
||
Back to top |
|
||
sorinelf |
|
||
Registered Member #6305
Joined: Wed Feb 18 2009, 09:06PMPosts: 448 |
iti dau fisier midi? sau mp3? vrei si cu acompaniament? sau doar solistica? sunt curios cum scrii o portiune, o parte, apoi o vei da unui notist, sa vedem ce iese. E vorba de stilul lautaresc, mai toti acordeonistii au acelasi stil, acelasi tril, ii diferentiaza capacitatea de a crea, de a improviza, de a memora si a reproduce anumite pasaje.
|
||
Back to top |
|
||
borovinam |
|
||
Registered Member #16017
Joined: Mon Aug 01 2016, 03:32AMPosts: 6 |
Hai să încercăm cu mp3, cu acompaniament.
|
||
Back to top |
|
||
borovinam |
|
||
Registered Member #16017
Joined: Mon Aug 01 2016, 03:32AMPosts: 6 |
sorinelf a scris ... sunt curios cum scrii o portiune, o parte, apoi o vei da unui notist, sa vedem ce iese. E vorba de stilul lautaresc, mai toti acordeonistii au acelasi stil, acelasi tril, ii diferentiaza capacitatea de a crea, de a improviza, de a memora si a reproduce anumite pasaje. Notistul trebuie să aibă experiență cu stilul lăutăresc altfel nu cred că va putea face trilurile, poate nici nu va putea citi melodia, nu o va pricepe, va zice că e 'prea rapidă' sau ciudată. Și eu am aceeași curiozitate, vreau să văd cât de bine poate reproduce cineva (care cunoaște stilul lăutăresc) o melodie lăutărească, doar vazând partitura, fără să asculte originalul. Bănuiala mea e că dacă partitura e scrisă cu toate ornamentele complet, o poate reproduce destul de bine. Citeam pe undeva, că un muzician Gustav Malher ar fi făcut o afirmație la un moment dat: "Partitura tipărită reprezintă tot ceea ce trebuie să cunoști despre muzică, în afară de esențial." Tot pe unul din linkurile pe care le-am dat mai sus, scrie: "Tipărirea se face în alb negru, iar muzica nu este albă-neagră. Un muzician trebuie să treacă de limitațiile notației și să asculte o persoană live, adică pe compozitor, și apoi să aducă la viață ideile compozitorului." [ Edited Sun Aug 07 2016, 07:36AM ] |
||
Back to top |
|
||
remuscampean |
|
||
Registered Member #9292
Joined: Sun May 02 2010, 06:50PMPosts: 354 |
Salut, sa stii ca exista cateva tutoriale facute de profesionisti, cauta Sergiu Popa pe youtube, sau cauta "sa invatam la acordeon" in forum aici pe site. Parerea mea e ca stilul de ascultare sau stilul lautaresc implica atat o armonie speciala cat si ornamentatie, accent, inflexiuni, care nu pot fi transcrise 100% ( si fara ele, melodia nu mai e la fel). De ce nu incerci sa studiezi dupa fisiere midi? Spre exemplu: LINK: Click aici ! Exista programele cu care scoti armonia dintr-un midi, si cu rabdare inveti chiar si linia melodica. In fond, urechea e cea care ar trebui pana la urma da fie suficienta pentru a invata... Cei de la care noi asteptam tutoriale, da stii ca au stat multe ore cu urechea lipita de pickup sa prinda cate o returnela. Un exemplu e Peter Ralchev, care reproduce stilul lautaresc foarte bine, dar stiu sigur dintr-un interviu in care el spunea ca a ascultat multe placi de vinil cu acordeonisti romani pana a prins stilul. |
||
Back to top |
|
||
Go to page >> | |
Powered by Clape.ro
Comentarii noi
[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by tomyy29 on 27 Nov : 20:06
mersi,mi a placut mult setul acesta pt.pa2,dar nu mai suna ca cel vechi .....ABX FEB PA2X FOLC,nu este acelasi?
[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by adita on 27 Nov : 12:41
Pentru pa 1000 se poate,te rog?
[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by miki67 on 26 Nov : 20:20
Cu plăcere băieți! Dacă sunt ceva probleme, nu ezitați să îmi aduceți la cunoștință. Voi incerca sa remediez.Sănătate!
[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by alex-lx on 25 Nov : 14:24
Si de la mine un multumesc. 👍
[download] ABXoct2024pa2xFolc. Posted by ionut74 on 25 Nov : 13:10
multumesc mult in numele celor cu clape mai vechi(pa800,pa2),pentru efortul depus
|
|
"Cu cât ai mai mult succes, cu atât devii mai mult un produs al ceva care generează bani."
FB