Forums

Clape.ro :: Forums :: Echipamente si accesorii :: Echipamente audio
 
<< Previous thread | Next thread >>
Reglaj clapă la cântări
Moderators: admin, Robert Craciun, pustiulica, angelitto
Author Post
Pauleta
Wed, Sep 04 2013, 09:44PM

Registered Member #4104
Joined: Sun, Dec 14 2008, 07:19PM
Posts: 367
Ce reglaj folosiți la clape la cântări?

Poate e un pic stupidă întrebarea. Cred că totul se face în funcție de sali, poate mai trebuie pișcat puțin bass-ul uneori, dar în general, pe ce reglaj standard ca să zic așa mergeți?

[ Edited Thu, Sep 05 2013, 10:56PM ]


Back to top
Minel
Thu, Sep 05 2013, 07:33AM
Guest
salut...Din punctul meu de vedere,ai răspuns deja la întrebare...sălile restaurantelor au o acustică oribilă..Patronii le fac cât mai mari,ptr a intra cât mai mulţi oameni,fără a tine cont şi de sunet.....degeaba faci acum un reglaj la restaurantul X,pentru că după o săptămână,când te duci in alta parte,va suna ca dracu'...eu am salvat 3 seturi identice,dar cu reglaje diferite...iar in funcţie de sală,incarc setul care se "pupă" cu acustica de acolo.!

Back to top
Dorel Cos
Thu, Sep 05 2013, 09:19AM
Guest
Eu am EQ general pe clapa separat pentru style/song separat pentru restul. Inainte de fiecare cantare pun potentiometrele de ton de pe mixer la zero si-i dau drumul la un program user sau doua cu care cant mai des. Imi dau seama cam ce frecvente lipsesc la acea sala si in functie de asta setez EQ de pe clapa. Pe parcurs mai corectez si din mixer. Nu am un reglaj batut in cuie la EQ. De fapt rolul egalizatorului de pe clapa sau mixer asta este, sa corectezi frecventele intr-un anumit mediu. Oricum trebuie un pic de experienta si la reglaje, trebuie sa avem un pic de "praf" pe noi. Unii cu niste instrumente proaste pot suna mai bine decat altii cu instrumente scumpe si sofisticate. De aceea trebuie sa incercam sa reducem pe cat posibil tot felul de procesoare intre mixer, putere, clapa etc. La ceea ce facem noi e mai ok asa.

Back to top
marianbigm
Thu, Sep 05 2013, 09:50AM

Registered Member #14
Joined: Thu, May 22 2008, 09:39PM
Posts: 463
N-ai sa poti sa mergi niciodata cu un reglaj standard. Eu cel mai usor reglez lasand potentiometrele pe 0 apoi ma joc cu ele +/- . Reglajul difera datorita multor factori cum ar fi aranjamentul boxerlor in sala, numarul de boxe, calitatea lor si a mixerului, marimea salii, chiar si numarul de persoane prezente in sala...

Back to top
admin
Thu, Sep 05 2013, 07:08PM


Registered Member #1
Joined: Wed, May 21 2008, 07:43PM
Posts: 1805
EQ-ul, este o unealta conceputa PENTRU A REZOLVA PROBLEMELE DE ACUSTICA INTR-O ANUMITA SALA si nicidecum nu este pentru "a da corectii pe general". Nu stiu daca am fost suficient de explicit ... am sa incerc sa detaliez in urmatoarele randuri ...

Deci ... exceptand oarecum situatiile in care cantati in aer liber, unde de cele mai multe ori nu exista asa numitele "frecvente de rezonanta", in rest majoritatea salilor au probleme de acustica, unele mai mari altele mai mici.
Ganditi-va ca, sunetul se comporta oarecum asemanator cu lumina. Daca va mai aduceti aminte de la orele de fizica din scoala, de experientele din laboratorul de fizica ...
Presupunem ca avem un fascicul de lumina directionala (gen "laser") si "tintim" cu acel fascicul luminos, o oglinda care este inclinata la 45 de grade, fasciculul de lumina va fi redirectionat/proiectat de catre oglinda la un unghi de 90 de grade.
Asemanator functioneaza si propagarea sunetului, doar ca in cazul sunetului nu putem avea un "fascicul" restrans de sunet, propagarea undelor sonore are oarecum forma unui arc de cerc.

Insa in momentul in care undele sonore lovesc o suprafata plana, acestea sunt automat redirectionate in alta parte, in functie de "pozitia" (inclinatia/unghiul) acelei suprafete fata de undele sonore.
In acest fel se creeaza acel efect de rezonanta al unei sali, iar fiecare sala are propria ei "amprenta" sonora, in functie de fapt de unghiurile acelei sali, de pozitia boxelor fata de acele suprafete plane, etc ...

Acele frecvente de rezonanta, se numesc frecvente parazite, iar acele frecvente trebuiesc atenuate cat mai mult posibil din EQ. Acesta este de fapt rolul unui EQ.

N-o sa puteti niciodata elimina in totalitate frecventele parazite ale unei sali, insa o sa le puteti atenua suficient de mult incat sa puteti canta relativ acceptabil intr-o sala proasta, iar asta deoarece:
- in primul rand, trebuie sa ai urechea formata in "a auzi frecventele". Sunetistii isi formeaza urechea in timp, reusind astfel sa "auda" plajele de frecvente care fac probleme.
- mixerele de uz general, au 7, 9, 12 benzi (plaje de frecvente). Cu acestea, poti corecta asa ... in linii foarte mari si fara prea multa acuratete. Cu cat ai avea mai multe benzi pe un EQ, cu atat ai reusi sa izolezi mai bine exact frecventele parazite, fara sa afectezi restul frecventelor ...

Am spus cateva chestiuni la modul general, pentru a va face o idee despre ce inseamna "sa faci sunet" intr-o sala.

In concluzie, n-o sa poti merge niciodata cu un asa zis "reglaj standard", toate reglajele se fac in functie de fiecare sala in parte, in functie de pozitia boxelor/microfoanelor/intrumentelor fata de suprafetele plane ale unei sali, in functie de volumul la care se canta, in functie de lume (in sensul ca, un numar de persoane adunate la un loc, mai taie din frecventele parazite, o masa de oameni adunata in acelasi loc, are efect fonoabsorbant - muzicantii mai batrani, cu experienta... stiu asta).

Ar fi foarte multe de spus in materie de "sunet", insa ar insemna sa scriu sute de pagini despre sunet ...

Ca o regula generala, va dau urmatorul sfat: - incercati pe cat posibil, SA NU FOLOSITI EQ-uri !!!! Nici pe clapa, nici pe alte instrumente si cu atat mai putin pe mixere (powermixere) !!! Sunetul trebuie sa "treaca" cat mai curat, nealterat prin lantul acustic pana la amplificarea finala si daca se poate prin cat mai putine "scule".
Aici insa, trebuie ca obligatoriu "SURSA" sunetului sa fie una de foarte buna calitate, indiferent ca vorbim de clape, microfoane sau alte instrumente !!! Daca avem o "sursa" buna de sunet, atunci este pacat sa stricam un sound de calitate, sa-l "ciopartim" fiecare dupa cum il taie capul (sau urechile) ...
Sunetul, cu cat trece prin mai multe "scule" (mixer dupa mixer, EQ-uri, DSP-uri, etc) cu atat isi pierde mai mult din DINAMICA !!!! Adica, din *oaie !!! Asadar, nu "inmuiati" soundul, trecandul prin 100 de procesoare digitale, EQ-uri si alte balarii ...

------------------------------

Cunoasteti situatiile cand solistul (ori uneori chiar violonistul sau saxofonistul) cere sa-i dati "medii", desi de fapt el are medii pe microfon ? Ei bine, senzatia aceasta o are solistul (are senzatia ca nu-si distinge vocea) exact din cauza LIPSEI DINAMICIII !!!

Iar asta se poate intampla din mai multe motive:

- solistul sau solista "nu are voce" (cele mai frecvente situatii) ...
Nu are suficienta "dinamica" in voce, drept urmare daca "sursa" sunetului este de proasta calitate, atunci din start pornesti cu un MARE handicap.
"Dinamica" unei voci, ori este nativa (te nasti cu ea), ori mai sunt situatii cand ea poate sa apara dupa multi ani de cantat live si dupa o anumita varsta;

- microfon de proasta calitate ... Degeaba solistul are voce, daca microfonul nu este capabil sa transforme FARA PIERDERI sau cu pierderi cat mai mici, undele sonore emise de solist in semnal electrice care sa fie preluat de mixer;

- undeva in lantul acustic, "ceva" inmoaie sunetul, il "pleosteste" ... Aici poate fi vorba de un gain reglat necorespunzator (adica nu este reglat la standardul de 0 decibeli), ori de PACATOSUL EQ, care de cele mai multe ori in loc sa fie folosit pentru a atenua frecventele parazite, este folosit pentru a corecta soundul general !!!
Adica: "Hai bai, mai dai ceva inalte din EQ, sa sune a CD" ... sau "Mai da nene niste joase din EQ, sa sune a club" ...
TOTAL GRESIT !!!

-------------------------

PS: In materie de sunet pentru cantat LIVE, sunt adeptul categoric al mixerului analog.

SFATURI PENTRU UN SUNET BUN IN LIVE

1.) - Majoritatea dintre voi, folositi asa numitele "Power Mixere" (gen Dynacord PowerMate 1000, etc) ...
Anulati EQ-ul general. Nu-l puneti pe 0 ci pur si simplu decuplati-l ! Daca-l puneti pe 0, sunetul va trece oricum prin EQ, daca-l decuplati atunci va "ocoli" pur si simplu EQ-ul, semnalul care iese din sumatorul mixerului va intra direct in preamplifuri, fara sa mai treaca prin circuitele EQ-ului (indiferent daca EQ-ul este analog sau digital). In acest fel, ati mai "anulat" un circuit din lantul acustic pe care trebui sa-l parcurga sunetul pana sa ajunga in amplificatorul final de mare putere;
La un mixer bun, uitati de V-ul de pe EQ !!! Este cea mai mare prostie !!! V-ul era solutia folosita de multi, pentru a suplimenta frecventele din extreme, la mixerele proaste.


2.) - Folositi cu incredere corectoarele de canal de pe mixere! Daca aveti un mixer bunicel sau bun, corectoarele de canal sunt arhisuficiente pentru a avea un sunet bun.
Daca este sa vorbim de mixerul Dynacord PowerMate, acesta este renumit deja ca fiind "nervos" in corectii, adica in momentul in care ai pus mana si ai invartit de un potentiometru, .... se simte!!!
Totusi cu o mica observatie aici: seria 3 de la Dynacord PowerMate, nu mai este chiar asa de "nervos" in corectoarele de canal (comparativ de exemplu cu seria 2) ...

3.) - Daca aveti un mixer cu corectii parametrice (pe canal), INVATATI CE SUNT PARAMETRICELE SI CUM FUNCTIONEAZA !!! Nu invartiti aiurea de butoane, ca sa "va faceti tonul" la vioara sau alt instrument ! In momentul in care lucrezi cu corectiile parametrice, trebuie sa stii exact ce fac acestea !!!
Tot din parametrice, se poate rezolva problema acrosajelor si a frecventelor parazite, independent pe fiecare canal, fara sa mai fie neaparat nevoie de EQ-ul general. EQ-ul general este intotdeauna "ULTIMA SOLUTIE", atunci cand n-ati reusit sa rezolvati problema frecventelor parazite ori a acrosajelor, din parametrice.

4.) - Nu folositi EQ-ul de pe clapa ! Sunetul trebuie sa iasa cat mai "curat" din clapa, doar asa o sa aveti dinamica foarte buna pe clapa.
Asta bineinteles, cu conditia sa aveti o clapa care stie ce e ala sunet bun ...
Din acest motiv am evitat clapele Korg (aranjoarele) !!! Cand vad toti Korg-istii cum umfla efectiv frecventele medii pe mixere, ca sa li se distinga ceva din clapa ... ma apuca dracii.
Odata ca, tot ce inseamna sound la clapele Korg, sunt gata umflate din setarile facute de catre useri, toti care au Korg umfla toate tonurile cu un milion de oscilatoare si EQ-uri, ca sa sune cat de cat clapa la o cantare live pe sonorizare ... Ba mai mult, peste toate astea, odata ajunsi pe mixerul de cantat live, isi dau frecvente medii si medii inalte pana le sar capacele, pentru ca fara aceste frecvente de medii, Korg-urile pur si simplu ... SURPRIZA: nu au "prezenta" !!!
Ori acea lipsa de "prezenta" se datoreaza tocmai faptului ca ... LIPSESTE DINAMICA SUNETULUI !!!
Nu vreau sa supar pe nimeni, dar ... acesta este adevarul despre clapele Korg (ma refer la aranjoare).

[ Edited Thu, Sep 05 2013, 11:42PM ]


Back to top
Pauleta
Thu, Sep 05 2013, 08:23PM

Registered Member #4104
Joined: Sun, Dec 14 2008, 07:19PM
Posts: 367
Explicațiile sunt foarte bune și de folos pentru mulți alții, nu doar pentru mine. După ce am citit totul, mi-am dat seama cât de multe greșeli se fac în momentul ”facerii reglajelor” la o cântare, în ceea ce mă privește. O să încerc să aplic sfaturile tuturor și țin să vă mulțumesc pe această cale! Oricând vom avea de învăța de la dumneavoastră, muzicanții mai experimentați, mai ”bătrâni”!

Back to top
cantlaclapa
Fri, Sep 06 2013, 08:32PM

Registered Member #10487
Joined: Thu, Oct 13 2011, 08:22AM
Posts: 932
ca o completare la ce a spus si Dan sau ca un sfat personal am sa va spun urmatoarele

chiar daca folositi eq pe clapa sau pe voce in momentul in care va lipseste o anume freqventa anume inalte sau medii sau joase nu dati alta valoare cu plus pt ca o sa faceti doar mizerie la sunet mai bine dati valoare cu minus la ce auziti ca e prea mult chiar daca o sa va para ca nu mai aveti forta la sunet exista volum si gain unde e cazul sa dati forta dar nu dati valoare cu plus pt ca faceti mai multa mizerie decat sa obtineti ceea ce vreti ! de exemplu daca la clapa ai nevoie de medii si nu se disting pt ca ai prea multe inalte ce inseamna sa mai dai cu plus la medii peste inalte ?? faci o galagie si un amestec de nedescris dar daca dai putin minus la inalte o sa ramana mediile in fata ! este doar o opinie si un sfat pe care merita sa-l incercati ! eu niciodata nu lucrez la valori cu plus doar cu minus adica reduc din ce e prea mult nu mai adaug altceva peste ce e mult !

Back to top
 

Jump:     Back to top

Syndicate this thread: rss 0.92 Syndicate this thread: rss 2.0 Syndicate this thread: RDF
Powered by Clape.ro

! În atenţia noilor înregistraţi pe site!


Comentarii noi


[download] Set Korg PA600 CRISTIAN PALADE Posted by mssha on 15 Jan 2025, 15:29
nu se incarca


[download] Ritmuri1 KORG PA 700 - GHENA0505 Posted by sweettoth on 14 Jan 2025, 01:28
Stilul mio placut e mistol respect Ghena0505.


[download] Set Korg Pa2x Marian Cretan 2020 Posted by ionut74 on 12 Jan 2025, 16:15
Se blochează clapa ,nu încărcați acest set


[download] KotoItalo Disco PSR-S670 Posted by mihaidor on 10 Jan 2025, 12:07
Pentru genul acesta de muzică nu este o ofertă pe piață și care să sune asemănător. Toți vor să se audă ca la MADIS sau JM Jarre acel sound de Laser Harp care se creează greu și în [more ...]


[download] Set korg pa3 mihnini Posted by sidoniap on 06 Jan 2025, 22:42
AI GRESIT SETUL..... ESTE O PORCARIE ASTA ... NU ARE MACAR UN RITM DE SLOVACI




Îţi place siteul ? Susţine acest site: adăugă codul de mai jos pe siteul tău.
Clape.ro



Evangelos Odysseus Papathanassiou - Vangelis (29 martie 1943 - 17 mai 2022)
"Cu cât ai mai mult succes, cu atât devii mai mult un produs al ceva care generează bani."



FB
Siteul Muzicantilor


Mobile Theme Setări confidenţialitate

Sitemap